Nvidia: "Moores lag är död"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vet vi vilken prestanda som RTX 3060 kommer få?

Vi kan guesstimate?

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Återigen; bruttomarginal räknas relativt mellan inkomst och utgift. Pengars absoluta värde spelar ingen roll när man talar om marginaler. 70% marginal är 70% marginal även om pengarna minskar med 90% i värde.

Du kan argumentera för vilka definitioner av inflation som du än känner för; Sveriges inflation så som den beräknas enligt riksbanken och våra officiella institutioner har varit historiskt låg det senaste decenniet.

Resten håller jag med dig om; men de frågorna är irrelevanta när vi nu talar om ett specifikt företag och deras otroliga prishöjningar. Prishöjningar som inte kan, på något sätt, sägas bero på inflation eller ökade produktionskostnader, då vi ser att både vinst och bruttomarginal har ökat drastiskt för nämnt företag, vilket det inte gör för ett företag som faktiskt har ökade produktionskostnader och ökad inflation som motivering för att höja priser.

Jag förstår vad bruttomarginal betyder. Vad jag pratar om är värdet av denna marginal. Om du har en enorm dold inflation kan du inte räkna med att tidigare marginaler kommer funka i framtiden. Förr eller senare rasar korthuset så man står med rumpan bar och de företag som inte planerat för det brukar inte klara sig så bra.

Riksbankernas och officiella institutioners definition är objektivt fel. Det är en ökning av penningmängden som faktiskt är inflation, och det är den definitionen som har gällt historiskt också.

Permalänk
Medlem

Det kanske är som så att tiden då man köper nytt grafikkort för att nya snabbare har kommit ut är förbi och tiden då man köper grafikkort för att det gamla har gått sönder är här.
För bättre eller sämre.
Varför ska jag uppgradera om jag inte får en rejäl prestandboost?
Ytterst få utveckare kommer att bygga spel som en stor del av konsumenterna inte kan driva på sina datorer.
Jag kommer inte att köpa grafikkort för tiotusentals kronor.
Det handlar mer om principen än att jag inte har råd och ärligt talat blir inte spelen roligare för att man höjer från high till ultra.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Du kan ha högre fps och samtidigt ha sämre respons.

Om DLSS3 ska interpolera in bild X mellan bild A och bild B måste först bild A och B byggas upp.
Sedan ska bild X interpoleras fram, för att sedan skjutas in mellan bild A och B.
Betyder att bild B kommer att hållas kvar en stund. Om det inte är lagg så vet jag inte vad som är det.

Om nu DLSS3 är interpolering ja.
Kan vara extrapolering. Som gissar väldigt bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag förstår vad bruttomarginal betyder. Vad jag pratar om är värdet av denna marginal. Om du har en enorm dold inflation kan du inte räkna med att tidigare marginaler kommer funka i framtiden. Förr eller senare rasar korthuset så man står med rumpan bar och de företag som inte planerat för det brukar inte klara sig så bra.

Riksbankernas och officiella institutioners definition är objektivt fel. Det är en ökning av penningmängden som faktiskt är inflation, och det är den definitionen som har gällt historiskt också.

Ah, då förstår jag! Ja, det är ett väldigt sant och intressant påstående.

Nja, nu har ju faktiskt SAOL rättat sig i ledet och ändrat inflation från den gamla definitionen ("ökning av penningmängd") till "all­män pris­stegring, penningvärdes­försämring". Som rimmar väldigt väl med Riksbankens definiton: "Inflation är en ökning av den allmänna prisnivån som gör att man kan köpa färre varor och tjänster för samma mängd pengar."

Därmed är det tyvärr du som har objektivt fel.

Sedan kan man diskutera vad man tycker om denna definitionsförändring och hur skadligt det är för samhället (spoiler alert; Jag håller med dig i att ökningen av penningmängden är otroligt skadligt och bör inte göras bara för att prisstegringen inte har skett). Det ändrar inte faktum att den "objektiva" definitionen idag faktiskt är penningsvärdesförsämring, eller prisstegring, snarare än penningsmängdsökning. Det är också utifrån den som riksbanken nu gör sina bedömningar och tar sina beslut. Vilket är varför vi har sett en närmast idiotisk expansiv penningpolitik de närmaste 7 åren, iom. att prisstegringen har varit närmast stagnerat medan penningmändsökningen varit otroligt hög.

Roligt det där med ekonomi.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Enormt mycket vinster så klart det är skitsnack.
Men visst har det blivit dyrare att tillverka saker dom senaste åren men inte i den mån nvidia prisätter.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kommer slå tillbaka mer på Nvidia själva. Känns som de har mjölkat ur det mesta ur den köpgruppen som kan tänka sig köpa grafikkort för 12-20k. Jag har själv en maxgräns på typ 6500:-, även om jag skulle kunna köpa ett 4090 så är det inte försvarbart med hur mycket/lite jag spelar och vad jag spelar.

Som det ser ut nu så ligger förhoppningen för mig på RTX 4060 och att Nvidia lagt sin överkapacitet i fabrikerna på det kortet så det går att köpa. Om 4060 kan ha enligt ryktena RTX 3080 prestanda (råprestanda tänker jag så inte med DLSS eller andra special feature etc) och med liknande precentuell prisförhållande som för 3000 serien så finns det en förhoppning att det blir ett 4060
RTX 4090: 21590 kronor
RTX 4080 Ti: 16199 kronor
RTX 4080: 12000 kronor
RTX 4070: ~ 9000 kronor
RTX 4060: ~ 6100 kronor

Klarar Nvidia inte detta så kan för min del AMD bara ta sitt 6800XT och förbättra det lite och sälja för 6000:- så kommer de ha ett perfekt kort för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Efter 3080 köpa 4060? Varför ska jag gå ner i prestanda? Och det ser ut som 4060 kommer kosta samma pengar som 3080 på SwC...

Du MÅSTE 😉 ju har DLSS3. Allt annat är obsolet 😉

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Om 4060 kan ha enligt ryktena RTX 3080 prestanda (råprestanda tänker jag så inte med DLSS eller andra special feature etc) och med liknande precentuell prisförhållande som för 3000 serien så finns det en förhoppning att det blir ett

Du kan glömma du ser 3080 råprestanda på 4060. Isf du ska hålla tummarna för RX 7600 XT istället...

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Man hade ju kunnat acceptera och tro på hans ord lite mer, om inte deras vinster hade sett ut såhär senaste 4 åren:

<Uppladdad bildlänk>

Är det något fel på att göra vinst?

Permalänk
Medlem

Ända sedan typ 28nm så har väl inte priset per transistor sjunkit på alls samma sätt som tidigare?

Och priset per mm2 har stadigt gått uppåt samtidigt som kostnaderna för fabriken till att börja med också ökat rejält?

Det är väl bland annat därför som Global Foundries inte satsade vidare på krympningar utan prisvärda, kostnadseffektiva och förfinade gamla noder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Du MÅSTE 😉 ju har DLSS3. Allt annat är obsolet 😉

Det var sista gången jag blev lurad av jäkla Nv-only teknik Ser ut som min 3080 kommer sitta fast i burken för nästa 2 år. Efter denna perioden tar jag gärna andrahand 4080/16 från SwC marknaden.

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Poängen med högre fps i spel är väl ändå snabbare respons på vad spelaren gör. Om man via DLSS3 får "högre fps" men samma eller sämre respons mot DLSS2/native så är dessa högre fps inte värt något. Ser dock bra ut i grafer. Återstår att se hur bra DLSS3 kommer fungera men har inga förhoppningar om att det blir bra.

Om ray tracing är viktigt för dig håller jag dock med om att 4000-serien antagligen blir bra.

Det här måste ju provas innan man uttalar sig om. Självklart känns ett 100fps spel bättre än ett 50fps. Men att säga att det inte är värt något kanske är att ta i. Sätter du på frame interpolation på en modern TV är det väldigt mycket lättare att se vad som händer i actionscener t.ex. och man slipper sample and hold blur. Men som sagt, det måste provas först. Man får nog vara införstådd med att det är lite extra latency i tekniken. Min gissning är att det fungerar utmärkt till singleplayer spel men självklart något man inte använder i snabba multiplayerspel, dessa har ju ofta rätt låga systemkrav iallafall. Spelar man med kontroll är det nog omöjligt att känna den extra latencyn. Det är ju väldigt individuellt också.

Men det är bara gissningar, visar det sig att det här är fullständigt oanvändbart så ligger ju inte Nvidia skitbra till.

Permalänk
Medlem

"att det helt enkelt speglar ökade produktionskostnader och tekniska framsteg"

kallar jag BS i det här fallet, givetvis ökar prod och dev kostnader, de blir ju svårare hela tiden. men kommer väldigt lägligt till ett par år med galenskaps priser som de gärna vill behålla ett tag till.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Vilken svammelgurka. De har inte ens gett os vettiga raw performance benchmarks. (gissar att det är betydligt lägre än vad man tror). De vill bara visa raytracing benhmarks, nånting jag inte ger ett skvatt för. Jag fullständigt skiter i om det blänker lite exta nånstans nångång. Ja om du spelar spel som dark descent så kanske det spelar roll, men går inte rättfärdiga för en normal PC. Och med kostnaderna för de senaste så kommer aldrig raytracing bli "it". Det blir nästa physx helt enkelt, en nästan toal flopp (men physx såg iaf fint ut, till skillnad på raytracing)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

"att det helt enkelt speglar ökade produktionskostnader och tekniska framsteg"

kallar jag BS i det här fallet, givetvis ökar prod och dev kostnader, de blir ju svårare hela tiden. men kommer väldigt lägligt till ett par år med galenskaps priser som de gärna vill behålla ett tag till.

Om det stämde borde nvidia kunna sälja 7nm 980ti's för 200kr. Han snackar goja och vill öka marginalerna.

Detta skulle även göra alla andra low profile cards värdelösa då ett 980ti är så otroligt mycket snabbare än ett 1030ti som görs i ett 28nm kuvert.

Värmekuvertet för ett 980ti på 7nm är 45w tdp istället för 250w och kan lätt köras från pcibussen utan extern ström. (säkrast att göra så ändå vid 45w, men man kan ju chansa i ett itx build såklart)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Är det något fel på att göra vinst?

Har någon påstått det?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Har någon påstått det?

Du får det att verka så.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Matvraket:

Är det något fel på att göra vinst?

Ingen ifrågasätter det faktum att Nvidia gör vinst. De är ett framgångsrikt företag och Jensen är ett snille till att driva företaget.

Det vi diskuterat är att han svamlar om att Moores lag är död som något slags försvar till ögonblödande priser. Den främsta anledningen till Nvidias höga priser är deras segmentering och vinstmarginal på sina produkter, resten av de globalt ekonomiska effekterna är bara en omvänd synergieffekt.

Läs deras årsrapport så blir det kristallklart vad som sker.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Du får det att verka så.

Eh, nä.

Jag får det att verka som att Nvidia snackar skit när dom hävdar att moores lags död, produktionskostnader och inflation är bakom deras prishöjningar, när man tittar på deras vinst- och bruttomarginalsökningar de senaste åren.

Vilket är precis det jag säger.

Allt annat är i ditt eget huvud.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

2002 var dollarn upp och nosade på 11 kr också.

Perfekt för sveriges export. Inget land kommer kunna hålla såpass låga priser som oss 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sjoooberg:

Är det inte bättre med lägre priser och fler som kan få tillgång till produkterna? Nu när priserna är så höga så avstår många istället.

Ja, jag har slutat köpa speldatorer och nyare spel. Inte värt pengarna längre, utan gör annat istället. Hade fortsatt om inte priserna blivit skrattretande höga.

Det ledde i förlängningen också till att jag sålde hela min gamla spelsamling och retrodatorer, så jag klev av tåget helt och hållet. Det hade inte hänt om jag fortsatt med PC-spelandet, men iom prissättningen så lättade jag ankar och seglade vidare till nya intresseområden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Vi kan guesstimate?

Well. Om man ska lita på vad Nvidia säger så är 4090 två till fyra gånger bättre än 3090 Ti. Om 4060 är två till fyra gånger snabbare än 3060 så är vi en bra bit över 3080. Behöver ju absolut inte bli så, men helt uteslutet är det ju inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mithras:

Man hade ju kunnat acceptera och tro på hans ord lite mer, om inte deras vinster hade sett ut såhär senaste 4 åren:

<Uppladdad bildlänk>

Ett företag bör gå med vinst för att driva utvecklingen och gärna med ökning varje år.

Permalänk
Medlem

Minns 2008 när Nvidia släppte gtx 280 med buller och bång för det massiva priset på över 7 tusen...sen gick det 9 dagar och Ati sågade nvidia längs med Fotknölarna då ati släppte HD4780 och för under 3 tusen

Permalänk
Medlem

bolag vill gå plus
bolag höjer priser
bolag vill ha vinst
Medborgare säger fan vad dyrt
ingen vinner livet går vidare
Priserna stannar eller går upp
Vem vann?

Frågetecken
Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk

Fick instant nostalgi av citatet, hade en uppsats jag döpte till det 2009... då var dock inte moore lika död som nu xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Hur kan folk försvara prissättningen?

Simpor har alltid existerat. Fenomenet är äldre än internet, men har blivit mer märkbart (och kanske mer vanligt.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rebe1:

Men vem sa att vi alla behöver dubbel prestanda till samma peng?? Jag tar gärna "bara" 40% mer prestanda om jag kan behålla gamla prislappen för xx80, med lägre strömförbrukning.

Vad är problemet egentligen? Har du en budget på säg 8k så får du helt enkelt köpa det bästa kortet som går att få tag i för den summan.

Sen att utvecklingen inte går tillräckligt snabbt framåt paralellt med din budget är en annan sak som vi inte kan göra så mycket åt annat än att kanske uppgradera med fler generationer emellan.

Känns som om många online kritiserar bara pga. att korten är för dyra för dem själva men imo är det en bra sak att toppkort tillverkas åt sådana som vill ha dem. Jag menar, du går väl inte heller och klagar att Ferrari och Bugatti är för dyra när du ska ha ny bil?

Permalänk
Medlem

Om han bara slutar ligga med sin kusin går det säkert att leverera dubbel prestanda till halva priset. Antingen det eller så vittnar det här om civilisationens och kapitailsmens fall.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...